Magazinul Progresiv homedespre noicarieracontact     

Revista | Abonamente | Publicitate   
  Site optimizat pt IE 7 si Mozilla
 
cauta

Focus

Print  trimite articol pe mail

Balsamul de rufe la 1 litru - cele mai bune vanzari

Un articol de Andreea Tenescu

Vezi grafice!

In Romania, piata balsamului de rufe este una dintre cele mai dinamice categorii, intr-un ritm alert de dezvoltare de la un an la altul, pentru perioada ianuarie-august 2005, inregistrand o crestere in volum de 65% fata de perioada similara a lui 2004. (GfK)


Piata balsamului de rufe, conform unui studiu ACNielsen, a inregistrat in perioada septembrie-octombrie 2004 / iulie-august 2005 un volum al vanzarilor de 6.536,84 mii litri si 51.772,15 RON, vanzari in valoare. Din totalul pietei de balsamuri, cele concentrate au inregistrat, in perioada mentionata, un volum al vanzarilor de 5.676,51 mii litri si 48.424,97 RON, vanzari in valoare. Cele normale insa, inregistreaza doar 860,32 mii litri vanzari in volum si 3.347,19 RON, vanzari in valoare.

Din punct de vedere al modului de ambalare, cele regulare detin o cifra aproape identica cu totalul vanzarilor in volum, din perioada septembrie-octombrie 2004 / iulie-august 2005, respectiv de 6.536,69 mii litri si 51.767,22 RON, vanzari in valoare.

In consecinta, variantele refill (rezerve) detin doar 1,15 mii litri vanzari in volum si 4,94 RON, vanzari in valoare.

Primii cinci cinci producatori si primele cinci marci

Conform aceluiasi studiu ACNielsen, in piata balsamului de rufe, lupta pentru suprematie se da intre cinci mari jucatori: P & G, Unilever, Henkel, Interstar Chim si Tomil Czech, acestia impreuna detinand 91,98% din totalul pietei in volum si 95,41% in valoare. Lenor, Coccolino, Silan, Snow si Wansou, cele cinci branduri ale jucatorilor disputa 92,92% din totalul pietei in volum, in perioada septembrie-octombrie 2004 / iulie-august 2005, si 95,38% in valoare.

Hypermarketurile si supermarketurile detin suprematia

Cu un procent de 55,85 vanzari in valoare si 47,91 in volum, hypermarketurile se afla pe locul intai, conform studiului ACNielsen, studiu ce auditeaza piata balsamurilor de rufe, pentru perioada septembrie - octombrie 2004 / iulie - august 2005. Pe locul doi, magazinele alimentare cu o suprafata cuprinsa intre 21 si 40 mp inregistreaza 18,62% vanzari in volum si 21,95% vanzari in valoare, fiind urmate la o distanta destul de ingusta, de catre magazinele alimentare mai mari de 40 mp, inregistrand astfel, pentru aceeasi perioada, 16,55% vanzari in volum si 18,93% vanzari in valoare.

Segmentul premium - majoritate covarsitoare

Aproximativ 90% din piata balsamurilor de rufe este ocupata de produse premium. Cu toate acestea, consumul pe cap de locuitor in Romania, se situeaza undeva in jurul a 0,50 l, in timp ce in restul Europei acest indicator este in jur de 4 l pe cap de locuitor, ceea ce ar inseamna o penetrare de aproape 70% in tari ca Cehia, Polonia sau Ungaria. Romania, in 2005, inregistreaza o penetrare de 50%, procent ce subliniaza o crestere de aproximativ 5-10%, asta daca tinem cont ca anul trecut penetrarea era undeva in jurul a 40%.

„Cresterea pietei se bazeaza atat pe cresterea consumului (dovada stau impachetarile de un litru, care reprezinta cel mai important segment din piata), cat si cresterea penetrarii. Daca ritmul cresterii consumului va fi in continuare ascendent, penetrarea, cel putin pe un orizont limitat, va fi redusa la zona urbana, foarte putine gospodarii din zonele rurale beneficiind de utilitati ce le pot permite utilizarea masinilor de spalat“, este de parere Diana Goganau, Product Manager Detergents, Henkel Romania.

Henkel este prezent pe piata romaneasca cu brand-ul Silan, brand ce se regaseste in trei variante de ambalaj: 500 ml (Blue Dream, Sensitive, Almond & Honey Blossom, Lotus Flower & Orchid si Amazonia), 1 L (Blue Dream, Sensitive, Almond & Honey Blossom, Lotus Flower & Orchid, Amazonia si White Tulip & Soft Mint) si 2 L (Blue Dream, Sensitive, Almond & Honey Blossom, Lotus Flowers & Orchid).

„Obiectivul brandului Silan este de a fi acel brand de balsamuri de rufe ce identifica si satisface cel mai repede si cel mai bine nevoile consumatorilor“, afirma Diana Goganau. In prezent, Henkel a identificat posibilitatea unei noi segmenari a pietei, formata din acei consumatori ce cauta la un balsam nu numai catifelare si parfum placut dar si posibilitatea de a induce o anumita stare emotionala, prin aroma sau prin autosugestie.

In luna octombrie, Henkel a lansat varianta Aroma Soft, special dezvoltata pentru acei consumatori ce doresc sa gaseasca la un balsam de rufe si proprietati aroma-terapeutice. Diana Goganau este de parere ca: „un factor determinant al comportamentului de consum este utilizarea unei masini de spalat automate, dar si mediul socio - demografic contribuie semnificativ, la modificarea sau conturarea unui comportament de cumparare si consum“.

Consum redus = potential ridicat de crestere a pietei

Producatorul Interstar Chim este prezent pe piata balsamurilor de rufe cu marca Snow Soft, o marca lansata inca din 1999, in doua variante de parfumare: Bouquet si Wild Blossom, ultima fiind lansata in 2002. Balsamurile sunt disponibile in trei variante de ambalaj, respectiv 400 ml, 900 ml si 2l, dintre acestea „remarcandu-se cu vanzari semnificative, Snow Soft Wild Blossom, mai ales gramajele de 2l“, declara Carmen Oancea, Director Marketing, Interstar Chim.

Interstar Chim a dezvoltat un program de oferte speciale pentru comercianti, dar si concursuri cu premii, discount-uri si bonus-uri. De asemenea, „avem in vedere diversificarea si innoirea portofoliului de produse si dorim sa lansam variante noi de parfumare, ce vor fi sustinute prin oferte speciale si diverse actiuni de BTL“, adauga Carmen Oancea. Conform ACNielsen, piata balsamurilor de rufe a atins in 2004 volumul de 5.200 tone si valoarea de 9,9 milioane euro si, cu toate acestea, consumul este inca redus comparativ cu alte tari vecine, ceea ce arata un potential ridicat de crestere a pietei. Insa, la fel ca in ultimii doi ani, pe masura cresterii consumului, va creste preferinta pentru variantele mari de gramaj, care sunt mai economice.

Cu toate ca pretul este un factor important de influentare a consumului, persistenta pafumului si aroma placuta contribuie semnificativ in decizia de cumparare. „In afara acestor factori, mai conteaza si ca balsamul sa faca rufele moi si pufoase, sa fie economic in utlizare, sa permita o calcare mai usoara a rufelor si sa aiba efect antistatic“, a mai adaugat Carmen Oancea.

Din punct de vedere al volumului vanzarilor, canalele traditionale asigura Interstar Chim un procent de 70, restul de 30% revenindu-le hypermarketurilor, supermarketurilor si magazinelor cash & carry.

Balsam pentru piele sensibila

La inceputul acestui an, portofoliul Overseas Distribution a inclus gama Surcare, gama ce cuprinde balsam de rufe concentrat, in varianta de ambalaj de 750 ml si Balsam de rufe Surcare, in ambalaj de 1 l. Surcare este o marca produsa in Anglia de catre concernul McBride si este dedicata exclusiv persoanelor cu pielea sensibila, dar poate fi folosita cu succes si pentru bebelusi. Din aceasta cauza, gama se situeaza pe un segment nisa si este distribuita in farmacii dar si in conturile speciale, ultimele beneficiand si de actiuni promotionale prin plasare si catalog de reclama.

Diversificarea culorilor si a parfumurilor...

...este la ora actuala un trend, pe care de altfel, mizeaza si producatorul Romchim Targu Mures, care are in oferta sa balsam de rufe sub marca Top. In trei variante de ambalare (600 ml, 1000 ml si 1500 ml) si cinci variante de culoare si parfum (Verde-Fresh, Albastru-Iris, Roz-Orhidee, Galben-Soft, Violet-Liliac), Top este un balsam de rufe ce se adreseaza consumatorilor cuprinsi intr-un segment de venit mediu spre inalt, sortimentatia, pretul si calitatea tuturor formelor de prezentare, regasindu-se in preferintele si dorintele categoriei de consumatori mentionate.

„Pentru aceasta grupa de produse, evolutia este pozitiva la toate formele de prezentare, un trend accentuat crescator inregistrandu-se la varianta de 600 ml, ceea ce reflecta o crestere datorita prezentei la raft, sortimentatiei variate si pretului accesibil“, spune Codrut Man, Directori de Vanzari, Romchim Targu Mures. O consecinta a acestei cresteri ar fi tocmai fidelizarea consumatorilor, pentru ca in decursul timpului sa se inregistreze cresteri semnifictive si la celelalte variante de ambalaj - 1 l si 1,5 l.

Produsele sunt promovate activ la nivel national de catre reprezentantii de vanzari ai distribuitorilor, catre clientii din zonele gestionate, care beneficiaza atat de bonusuri cat si de gratuitati de genul celor de 20% sau 30%, pentru consumatorul final.

„Principala piata pe care actionam este cea de retail, supermarketuri locale si minimarketuri de cartier, in general in mediul urban, dar suntem prezenti si in mediul rural“, afirma Codrut Man.

Aceasta categorie de produse este inca in faza de inceput in ceea ce priveste dezvoltarea si, deocamdata nu este atinsa o parte de jos a consumatorilor, parte care este mult influentata de gradul de cunoastere si recunoastere a produsului, cat si de experienta anterioara cu produsul. In timp, lucrurile se vor modifica in sens pozitiv si datorita reclamei TV, instrument folosit intens de catre marii producatori, dar si datorita inovatiilor si imbunatatirilor ce se vor aduce permanent gamelor existente.

Mentinerea calitatii originale

Principalul scop al balsamului de rufe este sa catifeleze si sa parfumeze hainele. In plus, ingredientii sai specifici ajuta la mentinerea cat mai mult timp a calitatii originale a tesaturilor. Acesti ingredienti specifici, printre care se numara surfactanti cationici, substante parfumate, au si rolul de a reduce frictiunile mecanice, marind durata de viata a tesaturii.

Astfel, Lenor a devenit balsamul de rufe cel mai bine vandut atat in Europa cat si in Romania, tocmai datorita calitatilor deosebite pe care le ofera, respectiv: tesaturi moi si catifelate, parfum persistent si proprietati antistatice. In plus, Lenor este recomandat de catre Societatea Romana de Dermatologie, chiar si persoanelor cu pielea sensibila.

In luna noiembrie, Lenor aduce ca noutate varianta Flamenco (pe langa Spring Fresh, Snow Flower, Aromatherapy, Fleur de Lune, Mountain Spring, Active Fresh si Sensitiv).

Frecventa si amploarea promotiilor, un factor important

Unul dintre cei mai importanti jucatori pe piata balsamului de rufe din Romania este Unilever, brand-ul Coccolino regasindu-se in sase variante de parfum: Natural Freshness in ambalaje de 35 ml, 500 ml, 1 l si 1,5 l, Sensitive in ambalaje de 500 ml, 1 l si 1,5 l, Lily & Riceflower 500 ml si 1l; Wild Pear & Ginkgo 500 ml si 1l si Easy Iron 750 ml. Coccolino a dezvoltat si consolidat relatia cu consumatorul sau, de-a lungul timpului, printr-o prezenta notabila pe TV, in reviste, in magazine si chiar si in parcuri.

In magazine, in afara materialelor specifice de trade, Coccolino este prezent prin actiuni dedicate exclusiv consumatorilor, recompensandu-i pentru loialitate si stimulandu-i spre incercarea de noi variante.

Astfel, Unilever isi propune ca brandul Coccolino sa ofere consumatorilor o usurinta a gasirii produsului in magazin si, prin frecventa si amploarea promotiilor, sa fie puternic prezent in mintea consumatorilor.

„In viitor, ne putem astepta la cresterea numarului de consumatori de balsam de rufe, la cresterea volumului utilizat pe an si a preferintei pentru ambalajele mai mari, dar si la cresterea loialitatii fata de categoria de balsam de rufe in general, in sensul trecerii de la utilizarea ocazionala la cea frecventa“, a precizat Cora Baiasiu, Brand Activation Executive, Omo & Coccolino.

La ora actuala, o analiza a pietei balsamurilor de rufe ar putea fi realizata din doua mari puncte de vedere. In primul rand, din punct de vedere al atributului de baza al categoriei, care ar fi parfumul, nici balsamul de rufe nefacand exceptie de la tendintele modei. Daca la inceput, parfumurile grele si dulci primau, acum sunt apreciate cele proaspete si naturale.

In al doilea rand, din punct de vedere al cresterii puternice din ultima perioada, crestere determinata si sustinuta si in continuare, atat de rata de penetrare scazuta a categoriei, ceea ce inseamna ca piata are inca un potential mare de crestere, cat si de cresterea penetrarii masinilor de spalat automate, impulsionata de creditele facile.



Consum casnic - balsam de rufe

- Cele mai multe familii consumatoare de balsam de rufe sunt cele cu varsta capului familiei intre 30 si 49 de ani, segment cu o pondere de 36% la nivel national.

- Familiile cu trei si patru persoane sunt responsabile pentru mai mult de jmatate din consumul total de balsam de rufe, ele reprezentand 38% dintre familii, la nivelul intregii tari.

- Analizand gospodariile cu si fara copiisub 14 ani, un consum ridicat se inregistreaza pentru cele cu copii, respectiv 36% din volum, in conditiile in care acest segment are o pondere de 23% din total gospodarii.
29% din volumul pietei este acoperit de gospodariile din mediul rural, desi aici locuiesc 45% din familiile din Romania.

- In ceea ce priveste importanta marimilor de pachet de pe aceasta piata, in perioada ianuarie-august 2005, cel mai bine vandut a fost ambalajul de 1 litru, acoperind in volum aproape 40% din piata balsamului de rufe.

Revista Virtuala
Nr.112, Februarie 2009 VIRTUAL PAPER
Login
  • Utlilizator:
  • Parola:
Utilizator nou








Copyright © Magazinul Progresiv. Toate drepturile rezervate. Online users: 2