Magazinul Progresiv homedespre noicarieracontact     

Revista | Abonamente | Publicitate   
  Site optimizat pt IE 7 si Mozilla
 
cauta

Focus

Print  trimite articol pe mail

Produsele pentru indepartarea petelor si inalbitorii se specializeaza

Un articol de Andreea Tenescu

Vezi grafice!

Chiar daca o buna bucata de timp acest gen de produse au fost oarecum confundate sau, mai bine spus, nu li s-a inteles menirea exacta, iata ca eforturile producatorilor de a indruma consumatorii catre produsele corecte a inceput sa dea roade. Inalbitorii si produsele pentru curatarea petelor formeaza o piata tanara, dar in crestere.



Cel putin asa spun producatorii. Mai mult, ei adauga faptul ca piata s-a dezvoltat si specializat foarte puternic in ultimii ani. Insa, pe de alta parte, un studiu al Nielsen Romania, intocmit in 2006, pe segmentul inalbitori, releva o oarecare scadere a vanzarilor in volum ale inalbitorilor, mai exact o coborare de un procent. Nesemnificativ totusi, daca stam sa ne gandim ca piata abia se formeaza si oscilatiile de acest gen sunt inerente. In anul 2006, vanzarile in volum ale inalbitorilor au totalizat 18.398,16 mii litri, vanzarile in valoare insumand 47.245,39 mii ron.


Top producatori

Conform aceluiasi studiu Nielsen Romania, primii zece producatori de inalbitori sunt: Procter & Gamble, Prodteocom Romania, Reckitt Benckiser, Interstar Romania, Tex-Ch Iasi, Slim Galati, Pars Prod Bucuresti, Spuma Prod Romania, Rodidima Romania si Hitit Tour Comex Constanta. Asa cum spuneam si in randurile de mai sus, acestia scad din punct de vedere volumic, de la 85,72%, la 84,87%.

Pe de alta parte, studiul de piata Nielsen Romania surprinde din punct de vedere valoric modificari ale pozitiilor in top ale jucatorilor. Astfel, cu o scadere a vanzarilor in valoare, de la 93,28% la 92,66%, avem: Procter & Gamble, Reckitt Benckiser, Interstar Romania, Proteocom Romania, Tex-Ch Iasi, Pars Prod Bucuresti, Spuma Prod Romania, Slim Galati, Moon Chem Romania si Rodidima Romania. Concluzia este destul de simpla; se vand produse mai scumpe.


Top 10 marci

Marcile comercializate de catre companiile mentionate mai sus, sunt pozitionate, din punct de vedere al vanzarilor in volum, astfel: Ace, Hipoclorit Prodteocom Romania, Vanish, Rivex, Hipoclorit Tex-Ch Iasi, Albaclor, Axial, Cloromax si Fulger. Dar, evident, scaderile din punct de vedere al vanzarilor in valoare, modifica, din nou, topul. Ace isi pastreaza pozitia si este urmat de catre Vanish, Rivex, Snow, Hipoclorit Prodteocom, Hipoclorit Tex-Ch Iasi, Axial, Albaclor, Rixon si Cloromax.


De unde cumparam?

Studiul Nielsen Romania, realizat in 2006, releva superioritatea magazinelor alimentare in vanzarile acestui tip de produse, adica, 75,42% in volum. Valoric, insa, procentul este de 66,92%. Un lucru demn de mentionat este acela ca, desi hyper si supermarketurile inregistreaza vanzari in volum destul de slabe (21,55%), vanzarile in valoare sunt destul de ridicate, mai exact 30,27%.


Specializare

Traditionalul clor s-a emancipat. A reusit, in ultimii ani, sa satisfaca si cele mai ridicate pretentii, cu atat mai mult cu cat, de fapt, mai toata aria de produse casnice de curatat, dezinfectat, ingrijit s.a.m.d cunoaste fenomenul specializarii si orientarii catre nise de consumatori. Produsele pentru indepartarea petelor, dar si inalbitorii, nu fac exceptie si, iata ca s-au aliniat trendului. Produsele nu au lipsit din rafturi, deci, practic sunt niste adevarate veterane, insa, pana mai acum cativa ani, detergentii le luau locul in gospodarii si erau folositi pe post de inalbitori. La ora actuala, cumparatorii se indreapta catre produsele simple si eficiente. Iar aceasta eficientizare a produselor a dus inevitabil catre cresterea consumului, la care a contribuit, de asemenea, diversificarea sortimentala a ofertei.

Daca spunem despre un fenomen al specializarii, tot fenomen poate fi numit si acela de educare a consumatorului. Iata ca de la an la an, producatorii sustin si incurajeaza aceasta educare a consumatorului si a consumului, lucru, de altfel, benefic pentru ambele parti.

Deci „volumul pietei va creste, iar valoarea va depinde foarte mult si de calitatea produsului“, spune Nicu Vladoiu, Director National de Vanzari, Globol RO, companie importatoare a produselor Dr. Beckmann. De asemenea, Vladoiu precizeaza si faptul ca obiectivele actuale ale comerciantilor se axeaza pe livrarea de produse de calitate la preturile cele mai mici, asta in conditiile in care, pentru a indeplini acest obiectiv, marca privata a devenit avantajul crucial. De ce? Pentru ca retailerul are libertatea de a decide pretul de vanzare. „Si asta in conditiile in care nivelul calitativ este parametrul de la care se pleaca in construirea produsului“, a conchis el.

Pe piata din Romania, Dr. Beckmann este prezent cu Dr.Beckmann - inalbitor contra ingalbenirii tesaturilor albe. Este un produs care se poate folosi si ca aditiv, alaturi de orice detergent pentru orice tip de tesaturi albe sau colorate si pentru orice temperatura de spalare. Alte produse sunt Dr. Beckmann - decolorant 3in1- pentru decolorarea petelor de pe materiale textile patate de la alte rufe colorate, produs pentru spalat manual sau in masina de spalat, precum si. Dr.Beckmann - inalbitor sare pentru albit perdele si Dr. Beckmann - inalbitor sare pentru indepartarea petelor- pentru rufe albe si colorate.

„In acest an, dar si in anii care vor urma, vom incerca sa implementam aceasta marca, mai ales pe piata din Romania, prin lansari noi de produse, campanii publicitare etc. Obiectivul in 2007 este cota de piata, nu profitul“, a mai spus Nicu Vladoiu. Mai mult, tot pentru viitor, una dintre ambitiile companiei este de a ajunge in gospodariile fiecarui roman care doreste sa investeasca bani intr-un produs.

Teoretic, atata timp cat cumparatorii vor face trecerea de la reclama la cumpararea propriu-zisa, obiectivele nu sunt foarte greu de atins. Ba mai mult, daca ar fi sa judecam dupa faptul ca politicile agresive de marketing au dat roade intotdeauna, marirea cotelor de piata ale anumitor producatori, dar si a profiturilor deopotriva, nu mai sunt teluri intangibile.


Inalbitor si dezinfectant

Unul dintre produsele cu beneficii aditionale, de pe piata autohtona, este Ace, singurul inalbitor comercializat de catre compania P&G. Produsul este inca o dovada a trendului de specializare, resimtit la ora actuala, trend despre care reprezentantii companiei spun ca va continua, dublat si de pretentiile din ce in ce mai ridicate ale consumatorilor pentru produse superioare calitativ, dar la preturi rezonabile. Fiind un produs pe baza de hipoclorit de sodiu, poate fi folosit atat ca inalbitor de rufe, cat si ca produs dezinfectant si de curatare in gospodarie.

Ca inalbitor de rufe, Ace este recomandat pentru toate articolele confectionate din bumbac alb, panzeturi albe de in si pentru cele din materiale sintetice, poliester sau poliamide, de culoare alba, inclusiv lenjeria cu dantela. Insa, ca produs de curatenie si menaj, Ace face parte din categoria produselor-remedii pentru mirosuri ce provin adesea din resturile de mancare aflate in descompunere, dezinfectand si distrugand bacteriile si virusii. Astfel, Ace este un produs pretabil si pentru curatarea obiectelor sanitare, WC-urilor, podelelor acoperite cu gresie sau marmura si chiar si a geamurilor. Nu in ultimul rand, Ace poate fi folosit la curatarea vaselor din plastic, emailurilor si portelanurilor. Deci, avem de-a face cu un produs multi-funtional, dar care, are si cateva restrictii de folosire. Acestea se refera, in mod special, la curatarea suprafetelor din lemn, a linoleumului, covoarelor, tapetului sau a suprafetelor metalice. Produsul este disponibil pe piata ambalat in sticle de 1 litru, in variantele de parfum Regular, Lemon si Fresh Scented.


Cum indepartam petele?

Pana mai acum cativa ani, cu ajutorul detergentilor, ca si in cazul inalbitorilor. Insa, chiar daca acum putem vorbi, in cazul produselor pentru indepartarea petelor, despre o piata in care oferta este la inceput de drum, produsele importate isi fac loc, timid, dar sigur, la raft. Acesta ar fi un lucru bun daca tinem cont de faptul ca produsele din afara „granitelor“ sunt asociate, in general, cu calitatea superioara si, deci, au un castig din start.

Dar, per ansamblu, producatorii si importatorii sunt sententiosi atunci cand spun ca piata va creste. Au si motive, pentru ca un consum aflat in ascensiune, dar si dezvoltarea curatatoriilor ecologice sau a genurilor de activitati similare, sunt evidente.

„Deocamdata, insa, 90% dintre aceste produse se vand in marile lanturi de retail“, spune Nicu Vladoiu. Compania Globol insasi, realizeaza intre 5-10% dintre vanzari in retailul modern – Real, Cora, Carrefour, Kaufland, Billa – fiind prezenti pe acest segment cu o oferta variata, adresata nevoilor pietei. Produsele Dr. Beckman pot fi grupate dupa modul de aplicare, directa (roll-on sau gel) sau indirecta (solvent de pete, solutii de scos petele). Astfel, compania este prezenta la raft cu produsele ecologice: Dr.Beckmann - solventul pentru pete existente, dar si pentru petele de grasime, ulei, lapte, sange, legume, fructe; Dr.Beckmann – gelul pentru indepartat pete, adresat oricarui tip de material textil, fiind recomandat in mod special la curatarea mansetelor si a gulerelor; Dr. Beckmann - solutie concentrata de scos pete - pentru diferite grupe: rugina, iarba, ceai, fructe, sange, rasina, guma de mestecat, cafea si Dr.Beckmann – roll-on pentru inlaturarea oricarui tip de pata.

„Pentru acest gen de produse suntem printre primii 10 in Europa, dar pe piata din Romania inca nu putem da o valoare, deoarece inca o consider o piata destul de tanara“, spune Nicu Vladoiu. Oricum, investitiile in aceste produse vor continua, pentru ca strategia companiei se axeaza pe consolidarea notorietatii acestei marci.


Concluzii

Am vorbit despre o piata aflata in curs de dezvoltare, unde produsele romanesti au inceput sa aiba ca si „vecine“ de raft produse importate, lucru care s-ar traduce si prin oferta in crestere. Daca pana la inceputurile anilor ‘90 ne confruntam, ca si popor, cu o oferta saraca, iata ca am intrat in randul lumii si ne putem lauda de ceva vreme ca avem de unde alege. Oricum, loc mai este destul, inca, chiar si in categoria produselor despre care am vorbit in acest articol, lucru ce nu poate decat sa bucure orice producator strain care aspira la piata romaneasca. La toate acestea se adauga si eliminarea granitelor si facilitatile conferite de noul statut pe care il avem, de membri UE. Nu ne hazardam in previzionari, insa putem spera, macar, la o concurenta ce va contribui la cresterea calitativa si cantitativa a categoriei.

Revista Virtuala
Nr.112, Februarie 2009 VIRTUAL PAPER
Login
  • Utlilizator:
  • Parola:
Utilizator nou








Copyright © Magazinul Progresiv. Toate drepturile rezervate. Online users: 1