Magazinul Progresiv homedespre noicarieracontact     

Revista | Abonamente | Publicitate   
  Site optimizat pt IE 7 si Mozilla
 
cauta

Produse proaspete

Print  trimite articol pe mail

Stocuri mici, eficienta maxima!

Un articol de Roxana Popa

Vezi grafice!

Dominanta pentru piata oualor in prezent o constituie puternica fragmentare a productiei, piata autohtona fiind disputata de aproximativ 80 de producatori, ce asigura o productie de 1,2 miliarde de oua pe an in sistemul industrial.


Daca in perioada 1990-1995 s-a manifestat vizibil o scadere a productiei industriale de oua (de la patru miliarde in anul 1990, la un miliard in anul 1995), anul 1995 a marcat dezechilibrul major intre sectorul industrial, posesor al unui efectiv mediu anual de cca. 4-5 milioane de gaini ouatoare, si cel al gospodariilor taranesti, care detinea in permanenta un efectiv de cca. 35 milioane de ouatoare, potrivit datelor furnizate de presedintele Uniunii Crescatorilor de Pasari din Romania (UCPR).

Valoarea diminuata la un miliard de oua la nivelul anului 1995 s-a mentinut constanta pana in prezent, in lipsa unor subventii care sa incurajeze productia de oua. In 2007, pe fondul unor informatii referitoare la acordarea unor subventii pe aceasta categorie, "crescatorii au mentinut un plus de cca. 20% gaini fata de sezonul precedent, determinand un plus de productie de cca. 20% in luna ianuarie 2008 fata de ianuarie 2007. Pe de alta parte, inasprirea normelor de crestere a pasarilor si necesitatea efectuarii unor investitii costisitoare au indus anumite retineri din partea marilor producatori de oua din Romania, ajunsi doar la 20 in aceasta perioada, fata de 80 cati erau inainte de 1989, iar unele societati mari producatoare de oua au renuntat anul acesta sa mai creasca gaini ouatoare. S-a majorat insa numarul producatorilor mici si mijlocii de oua, care a ajuns la aproape 100 pe aceasta perioada si care produc deja cca. 37% din productia industriala de oua a tarii", afirma Ilie Van, Presedintele UCPR. Acesta apreciaza totodata ca "exista premize potrivit carora, in urma acordarii subventiei de 5 bani (500 lei vechi) pe ou, productia de oua sa creasca la toate categoriile de producatori de oua destinate pietei, astfel ca in 2-3 ani productia de oua pentru consum se va dubla fata de media ultimilor ani, ajungand la aproximativ doua miliarde oua".


Profilul segmentului

Pentru producatorii autohtoni, problemele majore sunt legate de concurenta, in sensul in care sunt exercitate doua tipuri de presiuni externe: una din directia importurilor, a caror influenta tinde sa capete importanta din ce in ce mai insemnata, si alta din directia productiei provenite din gospodariile taranesti. Pe fondul fluctuatiilor in consum aparute in decursul unui an, incasarile din vanzarile de oua pot suferi astfel modificari majore. Reactia imediata la aceasta problema o constituie adaptarea cererii la cerintele pietei, masura pe care o parte a producatorilor au adoptat-o ca solutie inca din perioada marilor fluctuatii pe piata oualor in Romania: "In ultimii ani, Agricola Bacau si-a dimensionat cu grija productia de oua. Daca in anul 2004 produceam 91 milioane de oua, in 2005 ne-am programat o productie de 90 milioane de oua, pentru ca in anul 2007 sa scadem la cca. 60 miloane de oua", declara Gheorghe Antohi, Presedintele Agricola Bacau.

Privind din perspectiva consumatorului final, putem afirma ca importurile din tari precum Bulgaria sau Polonia sunt un real beneficiu, care poate obtine, ca efect al luptei concurentiale, un pret mai scazut. Raman insa de discutat efectele pe care aceste importuri le au asupra productiei interne, aflate in imposibilitatea de a reduce preturile pentru oua, majorate ca urmare a cresterii excesive de preturi la furaje, energie si alte utilitati.

"Evident, productia actuala de oua destinata pietei (cca. 125 milioane pe luna sau 4 milioane zilnic) nu poate asigura necesarul consumatorilor urbani de cca. 12 milioane, la care se adauga in anotimpul rece si unii consumatori rurali, lipsiti de un minim necesar de oua in aceasta perioada. De aceea, intrarea de oua din import este nu numai posibila, ci si necesara. Mai ales ca, datorita insuficientei oualor pe piata, pretul acestora se dubleaza sau chiar se tripleaza fata de pretul din vara", spune Presedintele UCPR. Acesta mai mentioneaza ca in cursul lunilor decembrie 2007 - ianuarie 2008 pretul de livrare al oualor de la poarta statiei de sortare a fost in permanenta mai mare cu 5-10% fata de media UE, din acest punct de vedere, Romania situandu-se pe locul 18-20 cu pretul cel mai mare, din cele 27 de tari membre UE. Tari ca Olanda, Belgia, Bulgaria sau Polonia practica preturi la poarta fermei cu 10-20% mai mici decat cele ale producatorilor romani, piata autohtona a oualor fiind favorabila pentru producatorii din tarile respective. "In luna noiembrie 2007 piata romaneasca a oualor era deja constituita din 85% oua romanesti si 15% oua din import, iar in lunile urmatoare ponderea celor din urma a crescut la 20-25% desi nu avem informatii complete din ultima perioada", a adaugat Ilie Van.

Pentru o imagine detaliata a segmentului, UCPR ofera si cateva date reprezentative in evolutia pietei in ultimul an, subliniind totodata diferenta majora (pret aproape dublu) intre pretul de vanzare la poarta statiei de sortare din societatile avicole si pretul de desfacere cu amanuntul in reteaua comerciala. Astfel, pretul oualor la producator a fost de 0,36 lei in luna decembrie 2007 si de 0,32 lei in luna ianuarie 2008, TVA inclus, preturi superioare cu 3% si respectiv 13% fata de aceleasi luni, cu un an in urma.

Sintetizand problemele existente pe aceasta piata, Anca Stefan, Administrator Avi - Vest din Oradea, sustine ca posibila solutie coalizarea intereselor producatorilor romani, astfel incat sa fie asigurat un minimum de protectie impotriva taxelor si comisioanelor exagerate impuse pentru accesul la raft: "In primul rand, cred ca ne lipseste o mai buna colaborare si unitate a tuturor producatorilor de oua de consum din tara prin care sa fixam avantajele noastre comune legate de mentinerea unui pret constant si real, de nevoia sau nu a altor ferme de pasari in anumite zone ale tarii, de gasirea unor solutii prin care sa incurajam consumul de oua din tara si nu din import si, nu in ultimul rand, de a gasi o cale comuna de negociere a contractelor cu magazinele pentru ca atunci nu am fi obligati sa acceptam chiar toate taxele si comisionanele exagerate care ne sunt impuse".


Canale de distributie

Ca produse proaspete, perisabile si sensibile la conditiile de depozitare, ouale comporta anumite rigori de pastrare. In prezent, producatorii / distribuitorii au la dispozitie trei alternative, fiecare beneficiind atat de o serie de avantaje, cat si de dezavantaje considerabile, raportate la prospetimea produsului. Astfel, in Romania sunt prezente trei canale de distributie:
- supermagazinele - care, potrivit datelor furnizate de Presedintele UCPR, absorb cca. 50% din productia de oua;
- magazinele alimentare - canal
de distributie ce absoarbe cca. 30% din productie;
- pietele alimentare si alte canale simple de distributie - restul de 20% (potrivit aceleiasi surse).

Luand in considerare conditiile speciale la raft oferite de fiecare canal de distributie in parte, precum si accesul unui numar de consumatori proportional cu marimea magazinului, preturile de vanzare sunt descrescatoare in aceeasi ordine (100% la supermagazine, 85-90% la magazine si 75-80% in piete alimentare).
Ponderea celor trei canale de distributie s-a modificat in ultimii ani, in favoarea lanturilor moderne de retail, insa dezvoltarea comertului modern a antrenat imbunatatirea conditiilor si la nivelul celorlalte doua retele. Analizand evolutia de ansamblu a pietei, Spiros Kapopoulos, General Manager Mikada Foods, afirma: "Piata s-a schimbat din toate punctele de vedere - productie, distributie si retail. De cand am intrat in Uniunea Europeana standardele in general sunt mult mai pretentioase, impunand tuturor (producatori, distribuitori si retaileri) o calitate sporita. Pe aceste considerente, suntem obligati sa fim competitivi, sa oferim oua curate, proaspete, bine conditionate pe toate canalele". Acesta remarca, de asemenea, intensificarea controalelor organizate de ANSVSA, mult mai stricte si mai bine organizate in ultima perioada.


Recomandari

Fiind vorba de produse perisabile, prospetimea este criteriul esential pentru comercializarea oualor. Desi responsabilitatea in acest sens revine atat producatorilor, cat si comerciantilor, raspunderea retelelor comerciale poate fi semnificativ redusa daca achizitionarea oualor se face din statiile de sortare autorizate si nu din import sau de la colectorii de oua ce detin statii mai putin sau necorespunzator dotate. In aceste cazuri, comercializarea suporta anumite riscuri generate de imposibilitatea de a stabili concret gradul de vechime sau defectele de coaja cauzate de o manipulare prelungita si greu controlabila a oualor.

Pentru inlaturarea riscurilor, presedintele UCPR, atragand atentia asupra corectitudinii indoielnice a marcilor necunoscute si a oualor provenite de la colectori neautorizati, face urmatoarele precizari: "Recomandam aprovizionarea cu oua din statiile de sortare bine organizate, preferand ouale foarte proaspete. Apoi, dupa exemplul magazinelor din tarile dezvoltate ale UE, sa mentina aceste oua din primele 9 zile de la ouat sau 7 zile de la sortare, conform inscriptionarilor facute de producator, la categoria "foarte proaspete", iar dupa depasirea acestei perioade sa le treaca la categoria "proaspete", cu scaderea corespunzatoare a pretului".

Pe langa acestea, in contextul in care consumatorul a devenit mai selectiv si mai atent la detalii, se impune o preocupare sporita si in ceea ce priveste ambalajul si eticheta: "Din mai multe motive, recomandam comercializarea oualor in diferite tipuri de amabalaje care garanteaza mai bine securitatea produsului si ofera mai multe informatii utile pentru consumatori in ceea ce priveste termenul de valabilitate, valorile nutritive, conditiile de pastrare sau diferite modalitati de preparare.

De asemenea, pozitionarea acestui sortiment trebuie facuta mai atractiv, in spatii special amenajate", precizeaza Gheorghe Antochi, Presedintele Agricola Bacau. Referitor la ambalaj, Presedintele UCPR adauga: "Este recomandabila utilizarea cartoanelor inchise ieftine, care costa aproximativ 0,3 lei pentru 10 oua (sau 0,03 lei pe ou) pentru a nu majora in mod artificial pretul oualor. Cea mai ieftina solutie ar trebui sa fie cartonul infoliat de 30 de oua, in care pretul ambalajului este insignifiant".

O recomandare importanta pentru comercianti se refera la selectia atenta a furnizorilor, tinand cont de anumite criterii cum sunt: pretul, modalitatea de productie, ambalare, perioada de valabilitate a produsului oferit s.a.

"O statie de sortare-calibrare-ambalare este o investitie in avantajul consumatorului si un criteriu in baza caruia se poate face o triere a celor care nu indeplinesc conditiile de calitate", spune Spiros Kapopoulos, General Manager Mikada Foods.

Pentru a evita pierderile, Anca Stefan, Administratorul Avi - Vest, adauga: "Avand in vedere ca vorbim despre oua, cred ca e foarte important ca fiecare comerciant sa-si mentina un stoc cat se poate de mic din acest produs, intrucat consumatorul final urmareste in special aspectul valabilitatii".


Tendinte

Si pe acest segment, in ciuda consumului relativ redus de oua, consumatorii au devenit selectivi si receptivi la calitatea produsului si la modul de prezentare al ambalajului. "Clientul este din ce in ce mai pretentios (ceea ce este foarte bine) si majoritatea acestora incep sa-si aleaga produsul "ou" in functie de marca sub care se prezinta", remarca Anca Stefan.

Cat priveste tipurile de oua pentru care consumatorii prezinta interes, ouale bio ar fi prioritare, insa cu rezerva unei cereri inca reduse comparativ cu cea existenta in tarile vest europene. Dezvoltarea acestui subsegment este privita insa, mai curand, ca un aspect ce tine de o anume rafinare a cererii: "In pietele dezvoltate exista mai multe tipuri de oua speciale: omega, bio, oua ce contin anumite vitamine. Manifestarea interesului consumatorului pentru aceste produse este un detaliu care indica faptul ca se doreste ceva mai special, insa, dincolo de acestea, dupa parerea mea, oul, chiar daca este unul obisnuit, trebuie sa fie un ou bun", spune Spiros Kapopoulos, Mikada Foods.

Avand in vedere o serie de factori care descurajeaza orientarea productiei catre produsele ecologice, organice (costuri ridicate, lipsa unei piete de desfacere suficient de mari si, in ultimii ani, pericolul gripei aviare), Ilie Van, Presedintele UCPR, adauga ca preocupare viitoare productia de oua medicinale, pentru care preconizeaza cresteri importante: "Ne preocupa producerea oualor medicinale, produse masiv de cativa ani in China si recent in Rusia si Marea Britanie. Pe aceasta cale, ouale incriminate in trecut de unele cercuri medicale ca fiind colesterolagene si restrictionate la consum, vor deveni alimente al caror continut sporit in acizi grasi polinesaturati, in vitamine, seleniu etc., le vor reabilita si recomanda drept un aliment valoros, al carui consum va creste din ce in ce mai mult", precizeaza acesta.

Privita global, piata oualor din Romania urmeaza a se stabiliza prin inglobarea echipamentelor tehnologice moderne, respectiv, a statiilor de sortare-calibrare-ambalare care sa autentifice calitatea produsului final. O tinta pentru o piata mai dinamica o constituie, de asemenea, incurajarea consumului de oua, care ar putea stimula considerabil industria de profil.

Revista Virtuala
Nr.112, Februarie 2009 VIRTUAL PAPER
Login
  • Utlilizator:
  • Parola:
Utilizator nou








Copyright © Magazinul Progresiv. Toate drepturile rezervate. Online users: 1